Van de voorzitter
Heb jij dat ook?
Bij het trainen vind ik het fijn om zo af en toe een ‘observatie tip’ van iemand te krijgen. Sommige dingen kan ik namelijk zelf slecht zien en ik dan vertrouw ik graag een ander en ga met die tip aan het werk.
Wat ik echter veel moeilijker vind, is vertrouwen hebben in mezelf, vooral tijdens een wedstrijd. Zeker als het even tegenzit, dan ga ik twijfelen en ineens nadenken. Gaat het dan beter? Meestal niet. Ik noem boogschieten daarom vaak een ‘mind f*ck’. Van het ene op het andere moment kan het ineens niet zo lekker meer gaan. Soms met een duidelijke oorzaak, zoals al twee pijlen in het geel en ‘nou alleen die derde nog even’, of bij een 3D wedstrijd ineens een waaierdoel waar je maar liefst 60 punten kan ‘verliezen’! Soms lijkt het ook gewoon onverklaarbaar en dan geef je maar iets de schuld: je materiaal, vaak jezelf of soms een andere schutter, noem maar wat. Mijn vraag is echter hoe ik die flow wel kan vasthouden, en dan zonder teveel afgeleid te worden door bijvoorbeeld een plotselinge afzwaaier. Als je dat weet, vertel het me dan, want ik heb het nog niet echt ontdekt. Ik train nog maar even door, misschien helpt dat. Heb jij dat ook?
Hans van der Kooij
Voorzitter
Inhoudsopgave
- Van de voorzitter
- Prestaties (update)
- JOGG (Sportbedrijf Arnhem) (nieuw)
- Gebruik van locatie door leden (update)
- Verwarming (update)
- Externe verhuur (update)
- Schoonmaak zaal (update)
- Paasverschieting (nieuw)
- ALV datum (nieuw)
- HBT2 cursus (update)
- Parkeren bij- en rondom clubgebouw (nieuw)
- Wedstrijden (nieuw)
- Taxus BBQ (nieuw)
- Datum tweede editie 3D Groene Heuvels (nieuw)
Om alvast in de agenda te noteren
- Zondag 13 april 2025 Paasverschieting
- Dinsdag(avond) 13 mei 2025 Algemene ledenvergadering (ALV)
- Zaterdag 21 juni 2025 Taxus BBQ
- Vrijdag(avond) 31 oktober 2025 Halloweenverschieting
Terugblik
Prestaties (update)
NK indoor (11-12 januari)
Het NK indoor heeft plaatsgevonden op 11 en 12 januari!
Via de website van Ianseo zijn de uitslagen terug te vinden.
Rayonkampioenschappen indoor (1-2 februari)
Op 1 en 2 februari hebben de rayonkampioenschappen indoor plaatsgevonden.
Uitslagen (gebruik de filters voor boogtype) zijn hier te bekijken.
Rayonkampioenschappen 3d Texel (8-9 februari)
Tijdens het schieten van de tweedaagse “winteranimal”, is het rayonkampioenschap van de 3D gehouden op zaterdag 8 februari. Het was een grote ploeg!
Onze rayonkampioenen en schutters op een rijtje:
- Larissa de Wit: 5e plaats BBR (v) Senior
- Linde Meijer: 7e plaats BBR (v) Senior
- Fieke van der Kooij: 11e plaats (v) Senior
- Karina de Wit: 1e plaats FSR (v) Senior
- Kirsten van der Meer: 2e plaats FSR (v) Senior
- Rose Sanders: 6e plaats LB (v) Senior
- Helmy de Louwere: 2e plaats BBR (v) Veteraan
- Natascha Tiemens: 1e plaats LB (v) Veteraan
- Martijn de Vries: 1e plaats BBR (m) Senior
- Jasper van der Hoeven: 6e plaats BBR (m) Senior
- Willem Meijer: 8e plaats BBR (m) Senior
- Marijn Oostelbos: 15e plaats BBR (m) Senior
- Hugo de Boom: 18e plaats BBR (m) Senior
- Rupert Damen: 19e BBR (m) Senior
- Rik Snelder: 1e plaats CU (m) Senior
- Alex van Nimwegen: 5e plaats BBR (m) Veteraan
- Hans van der Kooij: 9e plaats BBR (m) Veteraan
- Rob van Dijk: 13e plaats BBR (m) Veteraan
- Eugene Derksen: 14e plaats BBR (m) Veteraan
- Gerrit van Steenbeek: 1e plaats CB (m) Veteraan
- Frans Meijer: 4e plaats LV (m) Veteraan
- Frank Tiemens: 7e plaats LB (m) Veteraan
Meer uitslagen op winteranimal.nl.
JOGG (nieuw) Via Martijn
Afgelopen Februari is er een bijeenkomst geweest van alle clubs, georganiseerd door Sportbedrijf Arnhem, over de JOGG (Jeugd Op Gezond Gewicht).
“De JOGG-aanpak is een lokale, integrale en duurzame aanpak gericht op kinderen en jongeren van 0 tot 19 jaar en hun leefomgeving: ouders, school, buurt, sport, vrije tijd, werk en media. Met de JOGG-aanpak zetten lokale samenwerkingen tussen private en publieke partijen zich in voor een gezondere leefstijl onder kinderen en jongeren. Door onder andere gezondere sport- en schoolkantines zorgen we voor een structurele aanpassing. Beetje bij beetje wordt de omgeving veranderd: de gezonde keuze wordt de makkelijke keuze.”
Er is een stappenplan uitgezet, met verstrekking van het nodige promotiemateriaal, om de jeugd niet alleen gezondere maar ook een betere leefomgeving te geven. Het zal per sport en vereniging verschillen hoe dit ingevuld zal worden. Elke sport heeft andere beweegredenen om zich hierin aan te passen, of om bewust bepaalde keuzes te onderbouwen.
Dit alles, heeft ook te maken met de kartonnen billboards en de watertap, welke je onlangs op de club hebt kunnen zien. Hun eerste stap: Meer water drinken!
Meer informatie vind je op de website.
Gebruik van de locatie door leden (update) via bestuur
Er zijn momenten waarvoor o.a. (club)trainingen, clinics, cursussen, Scaramouche en externe verhuur onze locatie is gereserveerd voor die specifieke activiteit.
Het gebruik van de gehele locatie (zowel de zaal als het veld) is dan beschikbaar voor die activiteit.
In overleg kan het zijn dat er ruimte is om ook gebruik te maken van de locatie maar dit is geen zekerheid en alleen na toestemming van de leider van de activiteit. Op overige momenten kunnen leden met een sleutel gebruik maken van de locatie.
Verwarming (update) Via Eugene
Niet alleen voor ons, maar ook voor menig schutter is de verwarming een grote zorg geweest.
Eerst door het nog niet geïnstalleerd hebben van de warmtepompen, waarbij koning winter toch onverwacht op bezoek kwam, maar ook later nadat deze pompen in bedrijf gesteld waren.
Het werd in de zaal niet echt warm. En dan drukken we ons tijdens periodes van vorst voorzichtig uit. Onderzoek leverde in eerste instantie op dat een van de oudere pompen die we bij de installatie niet hebben vervangen toch de geest gegeven had. Hier is een nieuwe voor besteld en die hebben wij direct geïnstalleerd. Daarmee werd de zaal echter nog steeds niet warm. Na een nieuw onderzoekje bleek dat de warme lucht weliswaar heerlijk in de technische ruimte bleef hangen, maar niet richting de zaal geblazen werd.
Samen met een monteur hebben wij gekeken waar dit aan lag en na een aanpassing in de schakeling lijkt ook dat opgelost. Inmiddels is de verwarming nu goed aan te sturen en kan ook de zaal weer verwarmd worden. Wel duurt het een tijdje voordat de zaal is opgewarmd. Tijdens de reguliere schiet- en trainingstijden is de temperatuur vooraf ingesteld, dat geldt ook voor de gehele woensdag. Mocht de verwarming op andere tijden nodig zijn en aangeschakeld moeten worden, bijvoorbeeld bij clinics of externe verhuur, dan moet dat van tevoren even aangegeven worden. Neem hiervoor contact op met Eugene.
Externe verhuur (update) Via Eugene
Sinds ruim een jaar wordt onze locatie ook op ad-hoc basis buiten de reguliere schiettijden extern verhuurd. Er zijn steeds minder locaties te vinden die kortstondig een zaaltje te huur aanbieden, waardoor wij redelijk in trek zijn. Onze ruimtes worden gehuurd voor o.a. vergaderingen, werkgroepen van de gemeente, trainingen, sportdemonstraties en ook verjaardagen. Meestal is dat exclusief catering, maar soms ook met.
Voor sommige schutters is dat soms lastig inpasbaar in hun trainingsschema, dat begrijpen wij. Maar, de verhuur is buiten de reguliere schiettijden (zie website) dus daar zullen wij ons als schutters op aan moeten passen. Als de zaal niet verhuurd is kan er altijd geschoten worden, maar dat betekent niet dat dat standaard zo is. Kijk daarom van tevoren even de agenda of er wel een mogelijkheid is om binnen te schieten. Op het veld kan dat eigenlijk altijd, tenzij anders aangegeven.
Schoonmaak Zaal (update) Via Bestuur
Even een reminder uit het huishoudelijke reglement:
”Leden, die aan het schieten deelnemen, worden geacht behulpzaam te zijn bij het opbouwen en opruimen van het (trainings-)materiaal.”
Het schoonmaken van de zaal is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat iedereen met veel plezier hier kan schieten. Aan het einde van je training even de vloer vegen, je spullen (blazoen of andere gebruikte materialen) opruimen en het is voor de volgende keer weer helemaal top. Op de vrijdag aan het einde van de training dan nog even met onze schrobmachine erover heen en dan kunnen we nog jaren van onze mooie locatie genieten.
Bij deze de oproep aan iedereen om hier zijn of haar verantwoording te nemen.
Als we het samen doen dan scheelt dat heel veel kosten en ellende. Dus ben je klaar met schieten ruim even op, veeg de vloer en laat het achter zoals je het aantrof.
Wat is er nu / gaat er komen?:
Taxus Paasverschieting!
Op 13 april heeft de activiteitencommissie weer een mooie Paasverschieting in de voorbereiding!
Hierbij heb je de keuze om mee te schieten, mee te lunchen, of gewoon all-in de volle gezelligheid!
Wil je hier graag aan meedoen? Schrijf je dan in via de volgende link!
Wil je liever helpen, dan kun je het formulier hiervoor ook gebruiken.
Voorjaars-ALV!
In een vorige mail na de bestuursvergadering stond een typfout. Dit betreft de aankondiging en datum van de voorjaars-ALV.
De ledenvergadering zal plaatsvinden op dinsdagavond 13 mei 2025.
De officiële uitnodiging met bijhorende stukken, zal nog volgen in een afzonderlijke mail vanuit het bestuur.
HBT2 cursus (update)
Vorig jaar zijn er een aantal aanmeldingen geweest om de opleiding tot trainer HBT2 te volgen.
Deze trainingen zijn in volle gang en heeft zelfs de mogelijkheid geboden om een extra basiscursus in te kunnen plannen. Deze zal op een aantal vrijdagen van 17:00-19:00 plaatsvinden.
Een mooie mogelijkheid om hierin ook de vele aanmeldingen de mogelijkheid geven wat eerder deel te kunnen nemen. Wanneer de HBT2 cursus afgerond is, volgt er een vervolgupdate!
Niet meer parkeren bij clubgebouw (nieuw) Via bestuur
Naar aanleiding van enkele vragen en klachten, en vooruitlopend op de afsluiting binnenkort van de kleine parkeerplaats door de gemeente, heeft het bestuur besloten dat er niet meer geparkeerd mag worden op ons eigen terrein (binnen onze hekken) bij het clubgebouw. Dit geldt 24×7 zonder uitzondering voor alle leden en bezoekers.
Wat nog wel is toegestaan is laden en lossen ten bate van algemene clubactiviteiten, zoals bevoorrading, materiaal voor clinics en wedstrijden, bouwmaterialen en dergelijke.
Maar, bijvoorbeeld.. niet voor je eigen misschien wel erg zware boogkoffer.
Laden en lossen betekent ook dat het voertuig weer zo gauw mogelijk daarna weggehaald dient te worden, door deze bijvoorbeeld op de grote parkeerplaats neer te zetten aan het begin van sportpark de Bakenhof.
Wedstrijden (nieuw) Via Ralph
In het 2025 buitenseizoen gaan we in ieder geval 2 wedstrijden organiseren. Vanuit de Bond hebben we LowLands Archery Series Finals. Op 2 september nemen de topschutters uit deze competitie het tegen elkaar om de uiteindelijke winnaar te kronen. In het najaar organiseren we weer de 3D wedstrijd. Na het grote succes van 2024 smaakt dit naar meer.
Daarnaast zijn we nog samen met de gemeente aan het kijken of we de Arnhem Open een vervolg kunnen geven. Zonder vrijwilligers geen wedstrijd. Mocht je een bijdrage willen leveren, meld je dan aan via secretariaat@abctaxus.nl.
Taxus BBQ!
Het is weer zover!
De datum van onze jaarlijkse BBQ voor de leden, is in overleg met de activiteitencommissie en het bestuur, vastgezet op 21 juni!
De officiële uitnodiging en aanmelding zal nog volgen, maar de datum kan alvast genoteerd worden!
Taxus Groene Heuvels 2025 (nieuw)
Vrijwilligers gezocht voor Taxus 3D wedstrijd
Meld jij je ook aan om mee te helpen?
De Taxus 3D wedstrijd van afgelopen jaar was een groot succes mede dankzij de inzet van de vele enthousiaste vrijwilligers.
Komend najaar, in het weekend van 25/26 oktober, zal Taxus voor de tweede keer de wedstrijd ‘De groene heuvels’ organiseren. Om dit weer een succes te laten worden hebben we natuurlijk ook weer de inzet van vrijwilligers nodig.
Vrijdagavond 4 april vanaf 19:30, is hiervoor de eerste voorbereidende bijeenkomst gepland. Daarin zal onder andere de nieuwe opzet besproken worden. Zie voor meer details de wedstrijdinfo hieronder.
Lijkt het jou ook leuk om (weer) mee te helpen en zo deel uit te maken van de organisatie van weer een prachtige ABC Taxus 3D wedstrijd? Meld je dan aan door een mailtje te sturen naar martijn@abctaxus.nl.
Geef daarbij ook even aan of je er op 4 april bij ABC Taxus bij kan zijn. Ook fijn als je al weet welke dagen, of dagdelen je eventueel zou kunnen helpen. Nb. Je hoeft natuurlijk helemaal geen 3D schutter te zijn om mee te kunnen helpen.
Wedstrijd Info:
- Vrijdag 24 oktober: opbouw
- Zaterdag 25 oktober: wedstrijddag
- Zondag 26 oktober: wedstrijddag, afbouw
- Locatie ‘de groene heuvels, Ewijk’
- Er wordt dit jaar van een andere flexibelere verdeling van de inzet van vrijwilligers gebruik gemaakt, die beter afgestemd zal worden op wat echt nodig is.
- Inzet van vrijwilligers o.a. benodigd bij voorbereidingen, parcours, catering, op- en afbouw, parkeren, EHBO.
- Uitgangspunt is dat Taxus-leden zelf niet aan de wedstrijd kunnen deelnemen, want dan kan je ook meehelpen. Blijkt het dat we meer dan genoeg vrijwilligers hebben, en de wedstrijd niet uitverkocht is, dan kijken we of dit alsnog mogelijk is.
…Wist je dat:
Er een compleet nieuwe inschrijfmodule gelanceerd is op de website voor schutters die deel willen nemen aan de basiscursus? Op de website kunnen zij zelf zien of- en wanneer er nog plek is! Ook zit er een betaalsysteem achter, waardoor wij als Taxus direct het cursusgeld zullen ontvangen.
Zijn er no-shows of afmeldingen, dan hebben wij in ieder geval de inkomsten hiervan. Voorheen hebben wij deze plekken niet meer op kunnen vullen wanneer iemand zich last-minute afmeldde, waardoor de basiscursus minder gevuld werd.
Slot
Mis je informatie? Heb je ook iets te delen voor de Taxus Treffer?
Stuur je inzending naar inzending@abctaxus.nl.